Lead magnet to świetny sposób na rozwinięcie swojej listy mailowej i stabilnego kontaktu z klientem. Pamiętaj, że pozyskując adres mailowy klienta, wchodzisz z nim w relację odrębną od mediów społecznościowych. Jesteś niezależna od platform i budujesz listę, która może przetrwać potencjalne problemy i awarie na nich. Dla marek osobistych jest to naprawdę ważne. 

Co to jest lead magnet?

Zacznijmy od tego, czym jest w ogóle lead magnet, bo nazwa nie jest znana wszystkim.
Wyobraź sobie, że wybierasz się do fryzjera, wizyta jest udana, jesteś zadowolona, a dodatkowo dostajesz próbkę jakiegoś kosmetyku do włosów, który fryzjer zachwala, a Ty jeszcze nie wiesz, czy chcesz kupić pełnowymiarową wersję. W domu przekonujesz się, że jest świetny i chcesz wrócić po całe opakowanie. To nie wydarzyłoby się, gdybyś nie dostała wcześniej czegoś gratis, czegoś zachęcającego do zakupu. I tak właśnie działa lead magnet. W wersji wirtualnej jest to swego rodzaju zachęta i wartość dodana. Klient rewanżuje się dołączeniem do listy mailingowej i ponownymi zakupami.

Pokażmy przy pomocy leadmagnetu, dlaczego jesteśmy ekspertami i w jakim zakresie. Możemy także podkreślać styl i przekaz naszej marki, a dzięki temu wspieramy i rozwijamy nasz biznes.

Jak stworzyć dobry lead magnet?

Przede wszystkim musimy się zastanowić, kim są, czego potrzebują nasi odbiorcy i co pasuje do naszej działalności i stylu życia naszych odbiorców. Jeśli uda nam się stworzyć lead magnet, który jest skrojony na naszą miarę, to jednocześnie zyskamy odbiorców zainteresowanych naszą ofertą.

Opowiem Ci o pewnym błędzie, który popełniłam, projektując swój lead magnet. Stworzyłam kolekcję naklejek na Instastories do pobrania. Było duże zainteresowanie, wiele osób trafiło na moją listę mailową. Natomiast nie były one faktycznie zainteresowane zakupem moich produktów. Naklejki były świetne zarówno dla osoby, która prowadzi biznes, jak i dla osoby, która tego biznesu nie prowadzi, a chce tylko tworzyć ładne Instagram Stories. Tym samym nie trafiłam do mojej grupy docelowej. Rodzaj i jakość odbiorców ma duże znaczenie.

Tworząc lead magnet, musimy myśleć o tym, że ma on w przyszłości prowadzić do zakupu. Ma on być pierwszym krokiem, który wzbudzi ciekawość i chęć dołączenia do nas, dlatego też musimy od razu myśleć o tym, co powinno nastąpić po pobraniu naszego lead magnetu. Określa kolejne kroki. Pamiętajmy, że nie ilość pobrań, a jakość klientów ma znaczenie.

Pomysły na lead magnety.

Jeśli wydajesz e-booka lub książkę to możesz udostępnić darmowy fragment czy rozdział. Wtedy pokazujemy próbkę naszej twórczości, a przy tym wzbudzasz zainteresowanie i chęć poznania całości.

Klasycznym lead magnetem są kody zniżkowe po dołączeniu do newslettera, czyli udostępnieniu swojego maila w zamian za kod. Później dzięki temu możemy wracać do klienta z naszymi ofertami i promocjami.

Ja dzięki swoim lead magnetom wybudowałam bazę powyżej 20 tysięcy przedsiębiorczych kobiet. Nawet jeśli nie oglądają mojego live’a, to później dostają informację o relacji z niego na maila. Jesteśmy zawsze w kontakcie! Moimi skutecznymi leadmagnetami okazały się różne darmowe przewodniki pomagające w kreowaniu marki. Wiem, że dokładnie to jest potrzebne moim klientkom i sprawi, że będą chciały dalej korzystać z mojej wiedzy.

Innym świetnym pomysłem na lead magnet są wyzwania. Dajmy dostęp do specjalnych grup. Udostępniajmy notki wizualne i workbooki. Możemy także stworzyć mini kursy.

Kiedyś stworzyłam kurs: Siedem dni budowania autentycznej marki osobistej. Codziennie klientki otrzymywały maila z kolejnym odcinkiem mojego kursu. Zainteresowanie było bardzo duże. Dzięki takim działaniom można zaprezentować swój wizerunek eksperta.

Innym przykładem chwytliwego lead magnet są testowe dostępy do aplikacji na krótki czas. Jest duża szansa, że zadowolony użytkownik zechce skorzystać z pełnej subskrypcji. Jeśli nie dajemy możliwości bezpłatnego okresu próbnego, to często klient nie decyduje się na zakup w ciemno. Bez przetestowania, przecież nie wie, czy będzie zadowolony z zakupu.

Inny przykład: Na swoim blogu możesz pod artykułami dodawać specjalne dodatki do pobrania np. raporty, rozszerzona analiza. Kolejnym pomysłem na lead magnet jest dostęp do nagrania czy podcastu. Możemy stworzyć wideo, które jest specjalnie dedykowane osobom, które zapiszą się na listę mailową. Dobrym sposobem jest też nagranie specjalnego odcinka dla zapisanych do newslettera. To posłuży wzmacnianiu osobistej relacji z klientem. Możemy łatwiej wchodzić we współpracę i efektywniej sprzedawać nasze produkty. Użytkownicy (w tym my sami) chętniej kupują coś, co znają. Z drugiej strony jako twórcy, wypuszczając takie bezpłatne treści, udowodnimy zaangażowanie, naszą eksperckość i pokazujemy to, co mamy do zaoferowania.

Na koniec

I na koniec, pamiętajmy o promocji lead magnetów. Warto ustawiać reklamy, mówić o nich w naszych mediach społecznościowych, zachęcać do pobrania i regularnie przypominać.

Przeczytaj też “Reklama na Pinterest, czy warto?”: https://liliannatrojanowska.pl/reklama-na-pinterest-czy-warto/

Jeśli zaś chcesz dowiedzieć się więcej o lead magnet i mediach społecznościowych takich jak (Instagram czy Facebook) zapisz się do Akademii Kobieca Marka Online. Kliknij i dowiedz się więcej.